Khamis, Ogos 25, 2011

Keldai! Kau Tipu

Dalam sebuah ladang tinggal seekor keldai bernama Kautipul Bukulali dan seekor kancil bernama No Brand. Kedua-dua binatang ini berkawan sejak dari kecil lagi. Kancil No Brand telah melahirkan anak bernama Sakatan dan ia sangat sayang kepada anak kancil tersebut. 

Suatu hari kancil No Brand telah diajak oleh lembu Tong Na pergi ke hutan mencari makanan bernama ulam toya kesukaan Tong Na. Anak kancil Sakatan ditinggalkan kepada keldai Kautipul Bukulali untuk dipeliharanya buat seketika. 

Setelah lama kancil No Brand tidak pulang-pulang, anak kancil telah menjadi sayang kepada keldai Kautipul Bukulali dan menganggapnya sebagai ibu. 

Tidak lama kemudian, kancil No Brand telah kembali ke ladang. Namun anak kancil Sakatan telah menganggap keldai Kautipul Bukulali sebagai ibunya dan sentiasa mengekori keldai tersebut ke mana-mana. 

Kancil No Brand tidak senang hati kerana anak kesayangannya telah tidak menyayanginya. Lalu dia pun merayu kepada keldai Kautipul Bukulali memulangkan anaknya. Malangnya keldai Kautipul tidak mahu berbuat demikian. 

Keldai Kautipul : Ini anak aku. 
Kancil No Brand : Tidak, ini anak aku lah. Kenapa kau rampas anak aku. 
Keldai Kautipul : Jika kau tak percaya, kau lihat anak ini selalu mengikuti aku. 

Kancil No Brand tidak puas hati dengan alasan keldai tersebut, seraya berkata: 

Kancil No Brand : Jika kau masih berkeras, mari kita berjumpa dengan hakim. 
Keldai Kautipul : Ok, aku sanggup bersumpah dan cabar kau supaya bersumpah. 
Kancil No Brand : Ok kalau begitu, kalau aku benar, kau dilaknat jadi katak panjang. 

Mereka pun pergi menemui hakim untuk menyatakan masalah mereka. 

Keldai Kautipul : Tuan, kami ada masalah untuk diselesaikan. 
Hakim : Kamu berdua pergi la balik kerana hari ini aku datang haid. Jadi aku tak boleh mengadili kes kamu berdua.. 
Keldai Kautipul : Aik, bukan ke tuan adalah kucing jantan? Bagaimana bisa datang haid. 
Hakim : Jadi, kalau aku kucing jantan tak boleh datang haid, bagaimana pula kamu keldai boleh beranakan seekor kancil. 
Kancil No Brand : hahaha.. sekarang aku yang benar. 

Semenjak dari itu Keldai Kautipul Bukulali telah menjadi katak panjang akibat sumpahan sehingga hari ini.

2 ulasan:

  1. bestla...encik yahya..mai baca pun tergelak sorg.. :D

    BalasPadam
  2. saja2 menulis utk difikir2kan oleh masyarakat keldai

    BalasPadam

Komen anda akan disemak. Terima kasih