Selasa, September 18, 2012

7 Tips Penting Keselamatan E-mel

Keselamatan adalah satu topik penting tetapi sering fikiran kita mempercayai bahawa "ia tidak akan berlaku kepada saya". Kebanyakan kes-kes masalah keselamatan berlaku akibat kejahilan dan kecuaian kita sendiri.
Amalan keselamatan dalam talian penting untuk menjaga identiti kita dalam talian dan kita tidak dicemari virus, penggodam, dan segala jenis penipuan berasaskan Internet.

Berikut adalah beberapa tip keselamatan yang mudah tetapi penting yang perlu anda tahu untuk memastikan akaun e-mel anda sebagai selamat yang mungkin.

1. Gunakan Akaun E-mel yang berasingan

Jika anda guna akaun e-mel anda sebagai hub berpusat semua aktiviti peribadi anda seperti pemberitahuan Facebook, pendaftaran laman web, newsletter, mesej, dan lain-lain, ini bermakna anda meletakkan semua telur anda dalam satu bakul - jika bakul terjatuh, anda akan kehilangan semua telur anda. Mempunyai akaun e-mel berasingan akan membantu meningkatkan keselamatan dan produktiviti anda. Bayangkan jika anda boleh menyatukan semua e-mel kerja anda ke dalam akaun kerja tunggal; semua kawan-kawan anda dan keluarga berkomunikasi dengan akaun peribadi anda, anda mempunyai akaun rekreasi untuk pelbagai laman web dan akaun lembaran iklan untuk link spam yang berpotensi. Dengan cara ini, jika hacksuk ke akaun kerja anda, semua e-mel peribadi anda masih selamat.

2. Mewujudkan Satu Password Unik

Jika anda memiliki satu atau pelbagai akaun, kata laluan perlu unik untuk setiap akaun e-mel anda. Menggunakan satu kata laluan untuk semua akaun anda adalah satu kesilapan. Katakan e-mel peribadi anda di hack, semua pemberitahuan Facebook, peringatan eBay, dan lain-lain lagi akan musnah. Mana-mana penggodam akan menguji akaun-akaun lain dengan kata laluan yang sama, selalunya mereka akan berjaya.

3. Berhati-hati Daripada Penipuan Phishing

Apabila berurusan dengan syarikat tertentu atau produk yang memerlukan maklumat akaun, pernahkah anda melihat mesej berikut: "Jangan sekali-kali memberikan maklumat peribadi anda. Apabila seseorang menghantar anda e-mel yang meminta anda untuk maklumat peribadi anda, ia adalah helah. Tetapi ada tahap lain untuk penipuan ini dan ia dipanggil "phishing." Pada asasnya, pengguna yang berniat jahat akan meniru rekabentuk laman dan menyamar laman web berprofil tinggi (contohnya, eBay, Amazon, Facebook, dan lain-lain) dan mengatakan bahawa mereka sedang mengalami masalah dengan akaun anda; anda menghantar kepada mereka username dan password. Kadang-kadang mereka akan menghubungkan anda ke laman web palsu yang kelihatan sama seperti sebenar.

4. Jangan Klik Pautan Di E-mel

Apabila anda melihat pautan dalam e-mel, 99% daripada masa anda tidak perlu klik. Pengecualian hanya apabila anda tahu siapa pengirim. Jika anda menerima e-mel spam yang cuba untuk menjual perkhidmatan atau produk tertentu, jangan klik pautan. Kadang-kadang mereka mungkin selamat atau mereka akan membawa anda terus ke pintu ‘neraka’ dengan malware dan virus. Jika anda mendapat e-mel dari bank anda atau apa-apa perkhidmatan lain (contohnya, pembayaran bil), sentiasa layari laman web secara manual. Jangan copy dan paste.

5. Jangan Buka Lampiran yang tidak diminta

Dokumen lampiran adalah satu perkara biasa jika anda tahu orang yang menghantar lampiran. Tetapi jika e-mel yang tidak diminta,jangan buka sebarang lampiran.

6. Imbas Untuk Virus & Malware

Jika anda membuka e-mel dan ia kelihatan mencurigakan, imbas/ scan malware dan virus.


7. Elakkan Awam Wi-Fi

Dan akhir sekali, elakkan memeriksa e-mel anda apabila anda berada di Internet awam. Wi-Fi awam sangat tidak selamat. Terdapat program-program dipanggil "sniffers rangkaian" menghidu semua data wireless dalam rangkaian termasuk username dan password. Jangan biarkan kemalasan dan kelalaian menyebabkan anda tidak selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih